Rengasrikot jälleen Mikko Eskelisen murheena Espanjan Andaluciassa
Järjestyksessään 11. kerran Espanjan Granadan ympäristössä ajettu Rally Ciudad de Granada alkoi vaikeasti, mutta päättyi lopulta hyviin erikoiskoetuloksiin suomalaiskuljettaja Mikko Eskeliselle, 53, ja hänen kartanlukijalleen Arto Kapaselle. Kahdeksan erikoiskoekilometrin mittaisessa kilpailussa Skoda Fabia RS Rally2 autolla ajanut kaksikko kärsi kaksi rengasrikkoa ja niiden myötä joutuivat keskeyttämään rallin sen toisen erikoiskokeen jälkeen.
Kuitenkin ns. superrallisäännön turvin kilpailua viidenneltä pikataipaleelta jatkanut kaksikko sai ajettua kolme hyvää erikoiskoeaikaa ja siten kilpailusta jäi hyvä fiilis tammikuussa Rovaniemellä ajettavaa perinteikästä Arctic Lapland Rallia ajatellen.
- Kilpailun aika-ajoissa en ihan päässyt toivomaani vauhtiin ja siten kuudes lähtöpaikka tarkoitti auraajan roolia. Kovan yrityksen myötä tein kaksi ajovirhettä kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella ja rengasrikkojen seurauksena jouduimme jättämään kilvanajon kesken. Kummatkin rengasrikot aiheutuivat omista ajovirheistä ja koska meillä ei ollut toista varapyörää mukana niin sen myötä olimme pakotettuja jättämään kaksi erikoiskoetta ajamatta ja saatiin niistä ns. 20 minuutin aikasakko, Eskelinen kertoo.
- Superallisäännön turvin jatkoimme kilpailua iltapäivällä ja kaksi viidettä sekä yksi neljänneksi nopein erikoiskoeaika oli meille
tyydyttävä tulos. Samalla saimme runsaasti kokemusta myös äärimmäisen kapeista ja kivikkoisista pikataipaleista eli täysin erilaisista mitä Suomessa olemme tottuneet ajamaan. Ralli oli hienosti järjestetty ja yleisöä oli valtavat määrät niin pikataipaleiden varrella kuin lähtö- ja maaliseremonioissa. Kannustusta riitti ja se lämmitti vanhan miehen suurta rallisydäntä, Eskelinen jatkaa.
Vuosi sitten Granada rallin yleiskilpailun voitti Mikko Heikkilä, jonka kohtalona oli tänä vuonna kokea teknisiä murheita ja keskeyttää kilpailu sen suvereenisesta johtoasemasta. Silti ralli oli suomalaisnäytöstä kun laukaalainen Roope Korhonen ja hänen kartanlukija Anssi Viinikka pokkasivat kirkkaimmat pokaalit yli minuutin marginaalilla hopeasijalle ajaneeseen meksikolaiseen Alejandro Mauroon nähden. Ilman rengasrikkoja ja niistä aiheutunutta keskeytystä Eskelinen ja Kapanen olisivat taistelleet palkintokorokkeen alimmasta sijasta.
- Vaikka jossittelu on turhaa niin silti ehjällä ajolla olisimme olleet palkintokorokesijoituksessa kiinni. Se tieto antaa runsaasti
motivaatiota alkaa suunnittelemaan kilpailukautta 2026, joka tulee meidän osalta alkamaan perinteikkäällä tavalla eli Arctic Lapland
Rallilla.
Lopputulokset XI Rally Ciudad de Granada 2025, la 11.10.2025, Espanja:
Yleiskilpailu Top-3:
1. Roope Korhonen (FIN) & Anssi Viinikka (FIN), Toyota GR Yaris Rally2,
51:01.5
2. Alejandro Mauro (MEX) & Adrián Pérez (MEX), Škoda Fabia RS Rally2,
+1:12.6s
3. Joan Vinyes (ESP) & Jordi Mercader (ESP), Hyundai i20 N Rally2,
+3:23.8s
---
28. Mikko Eskelinen (FIN) & Arto Kapanen (FIN), Škoda Fabia RS Rally2,
+24:37.7s (Superralli)
Kuva: Jani Kekoni